کد خبر : 347818
زمان انتشار : 20:15:00 - 1399/04/28
پایگاه خبری محیط زیست ایران
تدوین پروتکل های بهداشتی برای دروس عملی ترم آینده
رئیس دانشگاه صنعتی شریف از تدوین پروتکل های بهداشتی برای ارائه دروس عملی دانشجویان در ترم آینده خبر داد و گفت: آموزش دانشجویان جدیدالورود دانشگاه شریف از آبان یا آذر شروع خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، دکتر محمود فتوحی ضمن تشریح میزان آمادگی دانشگاه شریف برای مواجه با شرایط کرونا، گفت: پس از اینکه از هفته اول اسفند رسما اعلام شد کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است و تعطیلات موقت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آغاز شد، اولین کاری که انجام دادیم تشکیل ستادی تحت عنوان ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا بود تا با این کار تمام تصمیمات با در نظر گرفتن تمام شرایط و به صورت همه جانبه گرفته شود.

نخستین تصمیمی که گرفته شد، این بود که به دلیل حساس بودن شرایط خوابگاه ها به سرعت آنها را تخلیه کردیم. هر چند این اقدام گاهی با ناراحتی برخی از دانشجویان هم همراه شد اما تلاش ما برای حفظ سلامتی خود آنها بود چرا که تراکم جمعیت در خوابگاه ها بالا است و ضروری بود برای جلوگیری از احتمال شیوع ویروس کرونا این کار را به سرعت انجام بدهیم. 

وی در ادامه تصریح کرد: اقدام بعدی ما این بود که باید تدابیری می اندیشیدیم تا فعالیت های آموزشی دانشگاه مختل نشود. برای اینکه از انحلال ترم جلوگیری شود، نیاز بود حتما درس هایی که امکان ارائه مجازی آنها وجود دارد را به دانشجویان ارائه کنیم. در همین راستا از هفته اول، این کار را آغاز کردیم. این در شرایطی بود که پیش از این ما تجربه آموزش مجازی در دانشگاه را نداشتیم و نسبت به چنین شیوه ای در گذشته مقاومت هایی وجود داشت. با این حال اما خوشبختانه زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی در دانشگاه وجود داشت.

رئیس دانشگاه شریف گفت:  در مجموع آمادگی مدیریت برگزاری 110 درس نظری به صورت مجازی کمی مشکل بود. خوشبختانه در همان هفته های اول و دوم بسیاری از درس های نظری به صورت مجازی ارائه شدند. تلاش ما این بود تا پیش از تعطیلات نوروز حداقل سه هفته این کلاس ها به صورت مجازی برگزار شوند. در این شرایط تا جایی که ممکن بود دروس از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه ارائه شد و بعضی از استادان هم از روش های دیگری همچون استفاده از اسکایپ و یا ضبط صدا و ارسال برای دانشجویان استفاده کردند. 

به گفته فتوحی، در ابتدا کار به این شیوه آغاز شد اما با توجه به اینکه مشخص  شد دانشگاه ها پس از تعطیلات عید هم بسته خواهند بود؛ فرایند آموزش مجازی جدی تر دنبال شد به شکلی که در هفته سوم فروردین تقریبا ارائه تمام درس های نظری از طریق آموزش مجازی آغاز شد. در این میان برخی از دروس با تقویم آموزشی همراه بودند و برخی هم کمی عقب افتادگی داشتند که در طول روند آموزش مجازی، آنهایی که عقب تر بودند هم جبران کردند و خود را به تقویم آموزشی رساندند.

رئیس دانشگاه شریف  ارزیابی از عملکرد این دانشگاه برای ارائه آموزش مجازی نسبت به سایر دانشگاه ها ارائه کرد و افزود: در مجموع من فکر می کنم میان دانشگاه های کشور توانستیم یکی از دانشگاه هایی باشیم که به بهترین نحو این کار را انجام داد و به سرعت زیرساخت های لازم را فراهم کردیم تا این آموزش های مجازی با کیفیت هر چه بهتر ارائه شوند.

وی در خصوص تصمیم دانشگاه شریف برای برگزاری امتحان پایان ترم و ارزیابی دانشجویان و همچنین درس های عملی که نیاز به حضور دانشجویان است نیز گفت: اگر می خواستیم امتحانات را به صورت حضوری در تهران برگزار کنیم باید خوابگاه ها بازگشایی می شد که این کار با توجه به اینکه ویروس کرونا در استان های مختلف شیوع پیدا کرده بود، شدنی نبود. یک شیوه ای که می توانستیم انجام بدهیم این بود که شرایطی را ایجاد کنیم تا دانشجویانی که ساکن تهران هستند در دانشگاه امتحان بدهند و آنهایی که در استان های دیگر هستند، در یک دانشگاه مشخص در این استان ها امتحان بدهند. این ایده هم در ستاد کرونای دانشگاه مورد بحث قرار گرفت و همکاران نظرشان این بود که چندان امکان پذیر نیست در چندین شهرستان امتحانات را برگزار کنیم و نسبت امنیت امتحانات هم شک و تردیدهایی را به وجود می آورد.

وی گفت: در نهایت تصمیم گرفته شد که امتحانات هم به صورت مجازی برگزار شود و استادها هم می توانند در زمینه شیوه برگزاری امتحاناتشان ابتکارهایی هم داشته باشند. تلاش ما این است که آموزش های لازم را به استادها در خصوص روش ارزیابی ارائه کنیم و امیدواریم بتوانیم از این طریق برایند خوبی از مجموعه ارائه و ارزیابی مجازی دروس داشته باشیم. هرچند معتقدم در مجموع کیفیت آموزش حضوری بسیار بهتر از مجازی است.

دکتر فتوحی تاکید کرد: من انتظاری از رضایت بالای دانشجویان از آموزش مجازی را نداشتم و دلیل اصلی هم این بود که ما تجربه ای در این زمینه نداشتیم. خود من کلاس ارشد و دکتری دارم و وقتی که با این شرایط مواجه شدیم برایم جای سئوال بود که آیا واقعا می توانیم این ترم را با این شرایط به سرانجام برسانیم. 
خوشبختانه با همکاری که اعضای هیئت علمی، روسا و معاونان دانشکده ها و مسئولان سایر بخش های دانشگاه داشتند توانستیم در مدت زمان کوتاهی آموزش مجازی را به خوبی پیش ببریم. خوشبختانه این روند به گونه ای بود که حتی استادهایی که ابتدا مخالفش بودند، نظرشان تغییر کرد. 

رئیس دانشگاه شریف گفت: از سوی دیگر مدام سعی کردیم که از طریق آموزش دانشگاه و ارتباط با شورای صنفی بازخوردهای دانشجویان را هم داشته باشیم و در چند نوبت ارزشیابی درس ها صورت گرفت تا اگر در هر مرحله مشکلی وجود داشت به شکلی بتوانیم آن را برطرف کنیم. برگزاری کلاس های مجازی را دو هفته دیگر هم تمدید کردیم تا اگر درسی از تقویم آموزشی عقب مانده، ارائه شود.

وی در خصوص بازه زمانی برگزاری امتحانات دانشجویان اعلام کرد: ما بازه زمانی برگزاری امتحانات را از دو هفته به سه هفته رساندیم تا هم دانشجویان زمان بیشتری برای مطالعه داشته باشند.در عین حال این موضوع را نیز مدنظر قرار داده بودیم که اگر هر زمانی در طول این مدت شرایط برگزاری حضوری امتحانات وجود داشت، بتوانیم این کار را انجام دهیم که البته این مورد اساسا منتفی شد.

فتوحی به تمهیدات مربوط به فعالیت کارکنان دانشگاه شریف در دوران کرونا اشاره کرد و افزود: در ابتدا به سرعت کار ضد عفونی ساختمان های دانشگاه را انجام دادیم و در ادامه هم سعی کردیم غربالگری مراجعه کنندگان به دانشگاه را انجام بدهیم و در مبادی ورودی دانشگاه هر فردی که قصد ورود داشته باشد، درجه تب او سنجیده می شود و اقلام بهداشتی مورد نیاز مانند ماسک هم در اختیار افراد قرار می گیرد. 

رئیس دانشگاه شریف در ادامه تاکید کرد: نکته بسیار مهم دیگر هم مربوط به تغییر شیوه فعالیت کارکنان بود. ما پیش از این چیزی به نام دورکاری در دانشگاه نداشتیم و حتی در کشور هم بسیار کم این روش مد نظر قرار می گرفت. بعضی از کشورها پیش از کرونا هم چنین تجربه هایی را داشتند ولی ما در دوران کرونا به این سمت رفتیم و طبق گزارش هایی که بعضی از معاونت ها ارائه کرده اند بهره وری کارکنان برخی از بخش ها حتی نسبت به فعالیت حضوری هم افزایش یافته که این تجربه هم می تواند در آینده هم مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در خصوص تصمیم دانشگاه شریف برای آموزش در ترم آینده اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که اخیرا در جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای دانشگاه مورد بحث قرار گرفت پیش بینی وضعیت آینده برای ترم پائیز و دروس عملی بود. در مورد برخی از درس های عملی این امکان وجود دارد که فیلمی از انجام آن کار در آزمایشگاه گرفته شود و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما بعضی از درس ها حتما باید با حضور در آزمایشگاه انجام شود. یکی از دغدغه های مهم ما این بود که این دروس را چگونه ارائه کنیم که دانشجویان با مشکل رو به رو نشوند. در این میان باید به این نکته هم توجه کنیم که ممکن است برخی از دانشجویان سال آخر باشند که باید این واحدهای عملی را در ترم آخر بگذرانند و فارغ التحصیل شوند.

وی تاکید کرد:بنابراین اولا برای حضور دانشجویان در دروس عملی پروتکلی در نظر گرفته شد که با تدابیر خاص بهداشتی به طوری که احتمال ابتلا به بیماری به کم ترین حد ممکن برسد این دروس عملی اجرایی شوند. به عنوان مثال دانشجویان به صورت انفرادی و یا در نهایت دو نفره می توانند در آزمایشگاه حضور پیدا کنند. 

فتوحی ادامه داد: ما در پائیز دو مسئله بسیار مهم داریم یکی رسیدگی و پیش بردن برنامه دانشجویان فعلی و دیگری ساماندهی دانشجویان ورودی جدید که احتمالا از آبان و آذر وارد دانشگاه می شوند. این در حالی است که پیش بینی می شود در آن زمان با موج دیگری از کرونا دست و پنجه نرم کنیم و دانشگاه دوباره تعطیل شود. با در نظر گرفتن تمام سناریوها تلاش می کنیم تا در پائیز بتوانیم بهترین عملکرد را نسبت به اتفاقی که رخ خواهد داد داشته باشیم. 

رئیس دانشگاه شریف افزود: ضمنا اگر کرونا ادامه پیدا کند و در پائیز این مشکل را داشته باشیم با تجربه خوبی که در زمینه برگزاری کلاس های مجازی داشتیم می توانیم درس های نظری را به خوبی به همین شکل پیش ببریم و بحث درس های عملی می ماند که باز باید در مورد اینکه چگونه می توانیم آن را برگزار کنیم فکر کنیم.

وی در خصوص فعالیت شرکت های دانش بنیان دانشگاه شریف در طول ایام کرونا نیز اظهار کرد: دانشگاه صنعتی شریف همواره تلاش کرده تا در شرایط بحرانی خودش را در حل مشکلات دخیل کنید. در این دوره هم همین مساله وجود داشت و ما تلاش کردیم بتوانیم یاری گر کادر درمانی باشیم. نکته ای که در این زمینه وجود داشت این بود که مشخص شد مهندسی و سلامت تا چه اندازه در هم تنیده هستند. در همان ابتدا نامه ای به وزیر بهداشت و همین طور وزیر آموزش و پرورش ارسال و برای رفع مشکلاتی که وجود دارد اعلام آمادگی کردیم. در ادامه از همان هفته اول، نخستین کاری که انجام شد در زمینه تحلیل داده های مربوط به ویروس کرونا بود. مدل سازی آن انجام شد و اطلاعات و تحلیل داده ها را به مسئولان ارائه کردیم و در آن مشخص شده بود که این ویروس چگونه می تواند شیوع پیدا کند و چه کارهایی می تواند مانع شیوع آن شود. شاید جزو اولین دانشگاه هایی بودیم که سه تیم تحقیقاتی در آن به صورت موازی در زمینه مدل سازی شیوع ویروس کرونا فعالیت کردند. 

به گفته وی ، دومین فعالیتی که دانشگاه به دنبال آن رفت و موفقیت آمیز هم بود، توسعه اپلیکیشن ماسک بود. هدف این برنامه کنترل شیوع ویروس در راستای فاصله گذاری اجتماعی و ارزیابی سلامت افراد بود. شهروندان با نصب آن می توانند ببیند با چه کسانی تماس داتشتند و تا چه اندازه ممکن است به کرونا مبتلا شده باشند. خوشبختانه این اپلیکیشن کاربرد خوبی داشت و حتی درخواست هایی هم از کشورهای دیگر برای استفاده از آن ارسال شده است. در هیئت دولت هم موضوع اپلیکیشن ماسک مطرح شد و در مجموع یکی از کارهای خوبی بود که دانشگاه در زمینه مقابله با شیوع کرونا انجام داد و به نوعی مکملی در زمینه طرح فاصله گذاری اجتماعی، پایش و درمان مبتلایان به ویروس کرونا بود.

فتوحی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که از سوی دانشگاه صنعتی شریف انجام شد و در معاونت علمی ریاست جمهوری نیز از آن رونمایی شد توسعه سامانه هوشمند تشخیص کرونا با استفاده از تصاویر سی تی اسکن قفسه سینه بود که این کار را پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه با همکاری تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام داد که کار بسیار خوبی بود و سرعت و دقت تشخیص این ویروس را افزایش داد. کاربرد آن به خصوص در جاهایی بود که به اندازه کافی افراد متخصص برای تشخیص از روی تصویر سی تی اسکن ندارند و این سامانه می تواند به تشخیص در این شرایط کمک کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: فعالیت دیگری هم در مرکز پژوهشی تاب آوری دانشگاه داشتیم. به هر حال مهمترین مساله امروز برای هر کشوری این است که بداند تاچه اندازه می تواند برابر مسائل و مشکلات بزرگ تاب آور باشد. در این مرکز این موضوع بررسی و ارزیابی شد که زیرساخت های نظام سلامت در مقابله با کرونا چقدر تاب آوری است و این فعالیت با عنوان تحلیل تاب آوری نظام سلامت کشور برای مقابله با ویروس کرونا صورت گرفت. این کار می تواند در تصمیم گیری مسئولان در مواجهه با بحران کمک کند. ضمن اینکه این پژوهش همچنان ادامه دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه نیز کار دیگری را در حوزه سیاست گذاری و حکمرانی در زمان بحران با تاکید بر تبعات اقتصادی انجام داد که گزارش هایش در اختیار تصمیم گیران کشور قرار می گیرد و مشخص می کند که چه تبعاتی وجود دارد و راه کارهای مقابله چیست.  علاوه برتمام این کارها، شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز فعالیت های مختلفی را انجام دادند که از جمله آنها ساخت دستگاه اکسیژن ساز خانگی، وینتیلاتور و تولید ماسک و الکل و محلول ضد عفونی کننده است.

ایسنا