کد خبر : 240746
زمان انتشار : 10:56:43 - 1397/06/18
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت
کاهش آلودگی هوای شهر تهران با ۲ میلیارد دلار
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر دولت ۲ میلیارد دلار به شهرداری تهران اختصاص دهد، می توانیم آلودگی هوای شهر را کاهش دهیم.

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، محسن پورسیدآقایی در خصوص برنامه های حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: سال گذشته ۲ درصد و ۸ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه های جامعه داشتیم و ۱۴ روز نیز هوا پاک بوده است. 

وی ادامه داد: غلظت آلودگی هوا در نیمه دوم سال به شدت افزایش پیدا می کند و این افزایش آلودگی هوا بین آبان تا بهمن ماه است. 

وی یادآور شد: براساس اقداماتی که از گذشته آغاز شده است، دی اکسید گوگرد در هوای تهران حذف شده و این روند با حذف گوگرد از سوخت مصرفی آغاز شده است و امیدواریم تا پایان امسال به زیر عدد ۷ در دی اکسید گوگرد برسیم که پایین تر از حد استاندارد است. 

پورسیدآقایی گفت: وضعیت ایران به لحاظ آلایندگی PM10 ذرات بالای ۱۰ میکرون، از شهرهای بزرگ چین، هند و قاهره بهتر است و لازم است که جایگاه تهران به سمت بهبود بیشتر پیش برود. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در سال ۲.۶ میلیارد دلار خسارت آلودگی هوای شهر تهران است و به دنبال کاهش این موضوع هستیم. اگر دولت ۲ میلیارد دلار بودجه برای شهر تهران بگذارد، می توانیم آلودگی هوای تهران را برطرف کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: توسعه BRT، LRT و نوسازی ناوگان خودروهای سنگین به نصب فیلتر دوده و اجرای طرح LEZ از برنامه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران است. 

وی گفت: در زمستان ۹۶ در معاونت حمل و نقل برنامه جامعی را تدوین کردیم که ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای کاهش آلودگی هوا نیاز است که ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن از طریق دولت و مابقی را بخش خصوصی باید تأمین می کرد. 

پورسیدآقایی گفت: برای کاهش آلودگی هوا در این طرح، نوسازی اتوبوس ها، مینی بوس ها تعویض کاتالیست تاکسی ها و دیگر موارد مدنظر بوده است که اجرای این موارد ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کمک دولتی بوده است. 

وی با تأکید بر اینکه اگر ۲ میلیارد دلار از منابع دولتی به شهردرای اختصاص یابد، می توانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم، گفت: در سال ۹۴ از ۲۱ آذر تا ۱۰ دی ماه سکون کامل و وارونگی هوا را در تهران داشتیم که اگر این برنامه را اجرایی کنیم، دیگر به وضعیت فعلی آلودگی هوا نخواهیم رسید.

وی افزود: با پیشنهاد دادیم در بودجه سالیانه، دولت یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهرداری اختصاص دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: طرح LEZ در تهران اجرایی شده است و منابع حاصل از آن ۱۵۰ میلیاردبه شهرداری واریز شد و از طریق جرایم راهنمایی و رانندگی نیز ۲۱۵ میلیارد تومان برای شهر تهران تخصیص گذاشته شده که تاکنون ۱۷۳ میلیاردتومان آن ابلاغ شده است. 

پورسیدآقایی ادامه داد: در همین راستا شهرداری ها اوراق مشارکت با تدوین ۵۰ درصد از سوی دولت اقدام کرده است و ما در تهران ۳ مصوبه در رابطه با رفع آلودگی هوا داریم.

وی بیان داشت: فاز دوم طرح کاهش از اول آبان ماه اجرایی می شود و معاینه فنی در کل شهر تهران الزام خواهد شد. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: با مصوباتی که دریافت کرده ایم، مبادی ورودی شهر را به دوربین های ثبت تخلف مجهز کرده و ۴۶ سامانه را طراحی کرده ایم و اقدامات اتصال آن به فیبر نوری نیز انجام شده است. 

وی افزود: یکی از مشکلات ما عدم رؤیت پلاک ها در شب بود که دوربین ها به پروژکتور مجهز شده اند و در هنگام شب نیز می توانند پلاک ها را رؤیت کنند. 

پورسیدآقایی بیان داشت: با نصب دوربین ها بر روی خودروها، ثبت تخلف سیار معاینه فنی را اجرا کرده ایم و با همکاری پلیس راهور، تیم هایی در کنار بزرگراه ها مستقر شدند که خودروها را تست معاینه فنی می کنند که آیا معاینه فنی آنها درست است یا خیر. 

* ۸۰ درصد ناوگان سنگین تهران معاینه فنی درستی ندارند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: ۸۰ درصد ناوگان سنگینی که در تهران تردد می کنند، معاینه فنی درستی ندارند و موجب آلودگی هوای شهر می شوند. 

وی افزود: ۸۷۰ دوربین ثبت تخلف برای شهر تهران در خصوص معاینه فنی درنظر گرفته شده است که می توانند وضعیت معاینه فنی خودروها را چک کنند و در این خصوص پوشش وسیعی را ایجاد می کنیم تا هیچ خودرویی بدون معاینه فنی نتواند در سطح شهر تردد کند. 

وی ادامه داد: ساماندهی CRN را در شهر تهران راه اندازی کردیم و به هر شهروندی که معاینه فنی دریافت کرده است، سه هفته قبل از اتمام معاینه فنی پیامک انقضا آن را اعلام می کنیم تا معاینه فنی خود را تمدید کند. 

ادامه دارد...