کد خبر : ۳۴۹۹۱۳
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

حمل ونقل زیرساخت توسعه پایدار اردبیل/ارتقای امنیت از کاهش تصادفات عمومی تا کشته های جاده ای

اردبیل-افزایش ضریب امنیت و راحتی برای کاربران جاده ای و مسافران در جاده یکی از مهم ترین شاخص های سنجش توسعه یافتگی پایدار شهرهاست.

حمل ونقل زیرساخت توسعه پایدار اردبیل/ارتقای امنیت از کاهش تصادفات عمومی تا کشته های جاده ای

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران،  افزایش ضریب امنیت و راحتی کاربران جاده ای و مسافرین در جاده یکی از مهم ترین شاخص های سنجش توسعه یافتگی مدنی شهرهاست تا با ثبت میزان بالای این امنیت بتوان شاهد جامعه ای پویا و رو به رشد در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود.

استان اردبیل یکی از استان های پرتردد و مسافرپذیر شمالغرب کشور بوده که سالانه میلیون ها تردد در جاده های مواصلاتی آن انجام شده و از طرفی به دلیل مرز مشترک با جمهوری آذربایجان تبادلات کالا در این استان نیز به مراتب بیشتر از سایر شهرها و استان هاست و همین موضوع اهمیت حفظ امنیت حمل و نقل را در این استان خطیر کرده است.

به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل گفت وگویی با رضا شیرین زاده، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل داشتیم که در این مصاحبه علاوه بر آخرین دستاوردهای استان در حوزه حمل و نقل و حفظ ایمنی مسافر و کالا به برخی چالش ها نیز اشاره شده است.

*وضعیت حمل و نقل در استان اردبیل به عنوان استانی با تردد بالا چطور ارزیابی می شود؟

استان اردبیل جغرافیایی و اقلیمی هم اکنون در کنار رونق بخشی به حمل و نقل جاده ای، لوله ای و ترانزیتی از حمل و نقل ریلی و دریایی محروم است و هم اکنون بیش از ۹۵ درصد حمل و نقل مسافر و کالا از طریق حمل و نقل جاده ای در این استان انجام می شود که بیشتر آن نیز در حوزه جابجایی مسافر است.

*سهم حمل و نقل بین المللی در این بین چه قدر است؟

مرز مشترک اردبیل با جمهوری آذربایجان سبب شده تا حمل و نقل بین المللی استان ما نسبت به گذشته رشد نسبی داشته باشد که در این راستا در سال های اخیر با روند رو به رشدی در این حوزه مواجه بودیم و همین موضوع سبب شده تا علاوه بر تقویت پتانسیل حمل و نقل بین المللی استان موفقیت های خرد و کلانی در این حوزه نیز به دست آید.

هم اکنون به طور روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز ما به سمت کشورهای حوزه قفقاز، روسیه، گرجستان و اروپا تردد دارد که در کنار این موضوع ما حمل و نقل ترانزیتی استان را نیز خوب ارزیابی می کنیم.

اگر چه در مقطعی کشور ترکیه به دلیل منافع خود باعث بروز مشکلاتی برای حمل و نقل بین المللی استان اردبیل شده اما این موضوع تا به امروز خللی در روند رو به رشد تبادلات بین المللی ما نداشته است، اما این به این معنی نیست که در سال های آینده وضعیت حمل و نقل بین المللی استان اردبیل به همین روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد یا نه، چرا که باید در این زمینه هم اندیشی گسترده ای انجام شود.

*در مجموع تبادلات تجاری استان در یک سال گذشته به چه میزان بوده است؟

خوشبختانه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به اکنون تردد ما در بحث جابجایی کالا که شامل صادرات و واردات می شود افزایش ۲ برابری را نشان می دهد که برخی فرصت هایی که ناشی از موقعیت های منطقه ای بوده، سبب این رشد نسبی شده است.

شایان ذکر است که عمده حمل و نقل ما مربوط به حمل و نقل داخلی و تبادلات بین استان ها می شود که به طور میانگین سالانه ۴ میلیون تن کالا را جابجا می کنیم که کالاهای صادراتی ما عمدتاً کالاهای کشاورزی، سیمان، برخی آهن آلات و یک سری صنایع ساختمانی است، همچنین کالاهای وارداتی عمدتاً شامل کالاهای اساسی که از بنادر کشور به سمت استان روانه می شوند، می شود.

*در حال حاضر چه تعداد ناوگان حمل و نقل و نیروی انسانی در اختیار دارید؟

در بحث حمل و نقل جاده ای کالا و ترانزیتی در حال حاضر ۷ هزار و ۲۵۰ دستگاه کامیون با ۱۲ هزار و ۵۰۰ راننده حرفه ای مشغول به فعالیت در حوزه جابجایی کالا هستند. در کنار این موضوع ۳۲۵ دستگاه اتوبوس با ۲ هزار و ۴۰۰ راننده، ۶۰۰ دستگاه سواری و بیش از ۲۰۰ دستگاه مینی بوس وظیفه جابجایی و حمل سالانه ۲ میلیون نفر را بر عهده دارند.

همچنین در حال حاضر ۱۵۱ شرکت حمل و نقل داخلی، بین المللی مسافری و ۸۷ شرکت حمل و نقل کالا در استان فعال است که ۵۰ درصد این ناوگان در مرکز استان و مابقی در شهرهای استان فعالیت می کنند.

*این تعداد نیروی انسانی و ناوگان کفاف نیاز داخل استان را می دهد؟

بحث مدیریت یکی از شاخص های مهم اداره کل حمل و نقل پایانه استان در طول سال ها بوده که در این زمینه سعی داشتیم مشکلات این حوزه را تا حد توان به حداقل برسانیم که تا به امروز هم موفق بودیم در بحث مدیریت و رسیدگی به مشکلات رانندگان، کنترل، توزیع عادلانه بار، بیمه رانندگان، رسیدگی به شکایت ها و مسائل حوزه حمل و نقل و جابجایی کالا و مسافر به خوبی عمل کنیم.

اما در بحث نیروهای انسانی هم اکنون یک کمبود نسبی احساس می شود چرا که با نیروهای ناکافی خدمات خوبی را به مسافران در بحث حمل و نقل ارائه می دهیم و در همین راستا تعداد رانندگان و ناوگان مربوط به جابجایی مسافر نه تنها کفاف نیاز استان را می دهد بلکه در حل برخی گره های مقطعی سایر استان ها نیز کارساز است.

*چه تعداد شکایت از سوی مسافران در طول یک سال اخیر به ثبت رسیده است؟

در سال گذشته تعداد ۴۳۴ رأی در کمیسیون های رسیدگی به تخلفات راهداری استان بدین شرح که برای ۱۰۷ پرونده از اداره مسافر، ۹۲ پرونده از اداره کالا، ۳۵ پرونده از اداره ترانزیت و ۱۲۵ پرونده از اداره ایمنی و ترافیک در کمیسیون های ماده ۱۱ و ۱۲ رأی صادر شده است.

*در خصوص تأثیر کرونا بر حمل و نقل جاده ای استان توضیحی داشته باشید.

در دوران شیوع کرونا و برهه پیک این بیماری اگرچه میزان جابجایی مسافران در استان به حد قابل توجهی با افت محسوس مواجه بود اما جابجایی کالا به ویژه کالاهای بهداشتی و ضروری دچار نقصان نشد.

در همین دوره عمده حمل و نقل مسافری استان به تهران، تبریز و مشهد و سازی بود که این وضعیت هم اکنون نیز به بدین ترتیب انجام می شود و در حال حاضر دو محور اردبیل-آستارا و اردبیل-سرچم برای جابجایی مسافر و کالا مورد استفاده رانندگان است که بیشتر شرکت های حمل بار و مسافر موظف به رعایت موازین مشخص در این حوزه هستند.

*نحوه نظارت بر فعالیت شرکت های حمل و نقل رضایت بخش است؟

در این راستا نظارت کافی بر فعالیت شرکت های حمل بار و مسافر به ویژه شرکت ها و تعاونی های مسئول جابجایی مسافران وجود دارد به طوری که ما شرکت ها را مجاب کردیم تا بر روی بلیت های خود در هر بار نوبت سفر مقصد، نوع و شماره ماشین حمل مسافر درج شود تا مسافران با اطمینان خاطر سفر کرده و در صورت بروز هرگونه مشکل از سوی راننده یا متولیان سفر مراتب به راحتی به ما گزارش شود.

در این راستا سال گذشته بر اساس اعلام سازمان راهداری، استان اردبیل رتبه یک کشوری را در راستای رسیدگی به شکایات مسافران را کسب کرد.

در حال حاضر هم بیشتر خدمات ما من باب کنترل رانندگان و کیفیت سفرهای انجام شده به صورت مانیتورینگ و از راه دور انجام می شود و با کمک سامانه های نظارت می توانیم نحوه عملکرد رانندگان و متولیان حمل و نقل را به راحتی رصد و ارزیابی کنیم.

در واقع طی این اقدامات سیستمی پایش لحظه ای رانندگان برای همکاران ما در اداره کل حمل و نقل پایانه به راحتی قابل مشاهده بوده و به جرأت می توان گفت این موضوع یکی از اقدامات اساسی در راهداری اردبیل بوده که اگرچه در ابتدا با نارضایتی تعدادی از رانندگان روبه رو بود اما تا به امروز در اجرای این طرح موفق بودیم.

*زیرساخت های جاده ای استان را برای افزایش ضریب امنیت حمل و نقل چطور می توان ارتقا داد؟

زیرساخت های جاده ای و راهی یکی از اولویت های مهم در افزایش ضریب امنیت حمل و نقل و ترددهای جاده ای است و نمی توان این موضوع را کتمان کرد اما باید با یک مطالعه گسترده با توجه به اهمیت راه ها که به ترتیب آزادراه، بزرگراه، راه های اصلی، فرعی و روستایی است به رفع نواقص این مسیرها پرداخت که در این زمینه آگاهی از اینکه باید چه میزان اعتبار برای چه پروژه راهی اختصاص داد، بسیار حائز اهمیت است.

در همین رابطه هم اکنون در استان اردبیل تجدید خط کشی ها را داریم که اخیراً ۲ هزار کیلومتر آغاز شده و همچنان ادامه دارد، حذف نقاط حادثه خیز، رفع نواقصات روشنایی و اقداماتی از این دست انجام می شوند که در بحث راه های روستایی نیز ما طبق دستور سازمان راهداری موظف هستیم روستاهای بالای ۲۰ خانوار را از زیرساخت جاده ای و راه بهره مند کنیم که این موضوع نیز تا حدودی در استان ما محقق شده است.

*بحث حفظ ایمنی حمل و نقل و ارتقای آن نیازمند فرهنگ سازی گسترده است در این باره چه انتظاری از دستگاه های متولی دارید؟

با توجه به اینکه ما دستگاه اجرایی هستیم و در هیچ کجای دنیا دستگاه اجرایی به تنهایی نمی تواند در بحث فرهنگ سازی گسترده موفق عمل کند ما نیز در استان اردبیل نیازمند ارتقای تعامل و هم افزایی فی مابین دستگاه های اجرایی و فرهنگی هستیم.

که در قدم نخست باید اعتبارات مشخص به این موضوع اختصاص یافته و در کنار آن در نکته نظرات کارشناسان و صاحبان ایده در این زمینه بهره مند شد که کمک مردم و همکاری رسانه ها نیز در تحقق افزایش ضریب امنیت عمومی حمل و نقل خالی از لطف نیست.

همچنین می توان در این زمینه از ظرفیت ائمه جماعت، دبیران و مسئولان آموزشی و فرهنگی بهره مند شد که ما اخیراً طی یک اقدام مناسب به بحث آموزش در مدارس ورود یافته ایم که با درج شعارهای امنیتی بر روی خودکارهای مخصوص و اهدای آن به دانش آموزان سعی در ارتقای سطح فرهنگ حمل و نقل داشتیم.

در کنار این مهم حضور همکاران راهداری ما در روستاها و آموزش روستاییان و آگاه سازی اقشار مختلف یکی دیگر از اقدامات ما در این مدت بوده است.

همچنین ما در کاهش تصادفات موتورسواران و مرگ و میر آن ها در استان موفق به خلق یک انقلاب شدیم که در طول دهه های اخیر توانستیم آمار تصادفات و میزان مرگ و میر در این زمینه را تا ۵۰ درصد کاهش دهیم که در اجرای طرح حفظ ایمنی موتورسواران تعداد ۱۰ هزار کلاه ایمنی از سوی اداره کل حمل و نقل و پایانه استان تهیه و به صورت رایگان در اختیار موتورسواران در استان قرار گرفته است.

*بزرگ ترین چالش پیش روی استان در حوزه ایمنی حمل و نقل چیست؟

یکی از چالش هایی که ما در این حوزه داریم بحث اعتصابات رانندگان است که به طور مقطعی و گاهاً انجام می شود و عمده اقدامی که ما در این راستا برای ساماندهی اوضاع پیش آمده می توانیم انجام دهیم ساماندهی وضعیت رانندگان است که در کنار این موضوع بحث عدم تخصیص به موقع اعتبار یا کمبود آن، نیروهای انسانی ناکافی برای موفقیت و تلاش در راستای حفظ ایمنی حمل و نقل در راهداری استان اردبیل از عمده چالش های پیش روی ما است.

در بحث تقویت زیرساخت های جاده ای نیز برخی مشکلات خرد و کلانی وجود دارد که باید دستگاه های متولی در این راستا نهایت همکاری را با اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان داشته باشند چرا که یکی از مهم ترین محورهای ارتقای سطح ایمنی حمل و نقل در محورهای مواصلاتی استان افزایش میزان زیرساخت های جاده ای است.

منبع: مهر

کلید واژه :

حمل ونقل زیرساخت توسعه پایدار اردبیل

،

ارتقای امنیت از کاهش تصادفات عمومی تا کشته های جاده ای

اخبار مرتبط
ثبت نظرات
captcha