کد خبر : ۳۴۹۷۴۰
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

امکانپذیری مدیریت تقاضای سفر در پاندومی کرونا

با توجه به اینکه افزایش ظرفیت تسهیلات متناسب با رشد تقاضای سفر، امکان پذیر نیست، به کارگیری راهکارهای مدیریت تقاضای سفر در مقایسه با راهکارهای دیگر، از کارایی بالاتری برخوردار است و پاندومی کرونا لزوم پرداختن به آن را دوچندان کرده است.

امکانپذیری مدیریت تقاضای سفر در پاندومی کرونا

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، فاطمه سادات حمیدیان، کارشناس مسائل شهری طی یادداشتی به چگونگی مدیریت سفر در زمان پاندمی کرونا پرداخت و نوشت: ترافیک، دشواری های رفت و آمد و ایجاد آلودگی هوای ناشی از آن، از معضلات و مشکلاتی است که شهروندان در سطح شهرها و بالاخص کلانشهرها با آن دست به گریبان هستند.

در شرایط فعلی و با توجه به محدودیت های موجود در سیستم حمل و نقل، مدیریت تقاضای سفر به عنوان سیاستی موثر در بهبود عملکرد و افزایش سطح سرویس دهیِ سیستم های حمل و نقل، برای کاهش مشکلات تراکم ترافیک و نیل به حمل و نقل پایدار از طریق جهت دهی به تقاضای سفر در کنار افزایش امکانات و تسهیلات حمل و نقل امری ضروری است.

امروزه با توجه به اینکه افزایش ظرفیت تسهیلات متناسب با رشد تقاضای سفر، امکان پذیر نیست، به کارگیری راهکارهای مدیریت تقاضای سفر در مقایسه با راهکارهای افزایش ظرفیت تسهیلات و توسعه زیرساخت ها، از کارایی بالاتری برخوردار است و لازم است توجه مدیران شهری بیش از پیش به این موضوع کلیدی معطوف شود و صد البته شرایط به وجود آمده ناشی از پاندمی کرونا لزوم پرداختن به این موضوع را دوچندان کرده است. 

اصولا مدیریت تقاضای سفر به راهکارهایی اطلاق می شود که هدف آن، افزایش بهره وری سیستم حمل و نقل است و به  افراد و جوامع کمک می کند تا نیاز به جابجایی خود را رفع کنند. بر اساس این رویکرد سفرهای ارزشمندتر و با مدهای کم هزینه تر، نسبت به سفرهای کم ارزشتر و با مدهای گرانتر در اولویت قرار می گیرند. به طور خلاصه می توان گفت مدیریت تقاضای حمل و نقل به دلیل افزایش تعداد انتخاب های حمل و نقل، ارتقای کیفی عوامل راحتی و آسایش و نیز افزایش سرعت مدهای جایگزین، قیمت گذاری کارآمد تسهیلات حمل و نقل و ایجاد انگیزه های مالی در کاربران، ترویج استفاده از مدهای جایگزین به منظور بهبود دسترسی ها و کاهش وابستگی به اتومبیل در کاهش تعداد سفرهای شخصی موثر است.

امروزه مدیریت تقاضای سفر، دامنه وسیعی از اهداف را در بر گرفته و شامل بهینه کردن عملکرد سیستم حمل ونقل است. در این سیستم، تاکید بر جابجایی افراد و کالاها به جای وسایل نقلیه، اولویت دادن به مدهای کاراتر نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری، هم پیمایی و حمل ونقل همگانی، ادغام سفرها و حذف سفرهای تکراری و سفرهایی که بدون حضور فیزیکی فرد و از راه دور قابل انجام است و نیز تغییر در رفتارهای سفر نظیر زمان، مسیر، مد و مقصد سفرها مورد توجه است.

همچنین لازم است در شرایط حاضر ناشی از پاندمی کرونا نیازهای گروه های خاص، مشکلات مقطعی و عوارض فردی و اجتماعی سفرها را به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفت و به منظور تغییر رفتارهای سفر از ظرفیت های فضای مجازی، خدمات الکترونیک، دورکاری و زمان کار شناور نیز بهره برد که در نتیجه همه این موارد می توان به اهداف کاهش آلودگی هوا و ترافیک که دو مطالبه جدی شهروندان است، دست یافت.

یکی از راهکارهایی که می تواند تأثیر قابل ملاحظه ای در این امر داشته باشد، اتخاذ راهبردهای سلبی و ایجابی به صورت همزمان در مدیریت تقاضای سفر است. بدین شکل که در ساعات اوج ترافیک با بکارگیری راهکارهای سلبی برای خودروهای شخصی و اتخاذ رویکردهای ایجابی و تشویقی در استفاده از حمل و نقل همگانی می توان تا حدودی تقاضای استفاده از حمل و نقل شهری را مدیریت کرد.

راهکار پیشنهادی به این شکل است که در حال حاضر، در شهر تهران به منظور مدیریت تقاضای سفر اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا در دست اجراست و شهروندان برای ورود به این محدوده ها و برای ساعات مختلف هزینه هایی را پرداخت می کنند، اما همچنان شاهد هستیم که علی رغم اجرای این طرح، همچنان میل به استفاده از خودروی شخصی در شهر،  میان شهروندان بسیار زیاد است بنابراین برای اثربخشی سیاست مذکور لازم است شیوه اجرایی آن بازنگری و بازطراحی شود برای مثال در ساعات اوج ترافیک هزینه های ورود به محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد و در مقابل در همین ساعات هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی به نحو چشمگیر و قابل ملاحظه ای کاهش یابد، بنابراین شهروندان ترغیب به استفاده از حمل و نقل عمومی در مقابل استفاده از حمل و نقل شخصی در ساعات اوج ترافیک می شوند.

 هر چند که برای اجرای این راهکار لازم است، سامانه مترو و اتوبوسرانی به شدت تقویت شوند تا جوابگو و پاسخگوی مطالبات مردم باشند و برای این منظور می توان تمامی درآمدهای حاصل از اجرای این راهکار را صرفاً جهت توسعه حمل و نقل همگانی به کار گرفت.

کلید واژه :

مدیریت تقاضای سفر

،

پاندومی کرونا

اخبار مرتبط
ثبت نظرات
captcha