کد خبر : ۳۴۹۴۰۱
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

تولید ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه

دبیر انجمن خودروسازان معتقد است با توجه بیشتر به خودروسازان کوچک خصوصی فعال در کشور این خودروسازان می توانند سهم بیشتری از بازار را از آن خود کنند و به نوعی…

تولید ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، به گزارش ایرنا، ۲۹ مهرماه امسال بود که وزیر تازه وارد صنعت، معدن و تجارت در جلسه مشترک با نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات خودرویی کشور، گفت: باید شرایط برای عبور از انحصار دو شرکت بزرگ خودروسازی و افزایش تولیدات با هدف رقابت پذیری محصولات خودرویی در سطح بازار فراهم شود.

«علیرضا رزم حسینی» افزود: اولویت نخست وزارتخانه، حمایت ویژه واحدهای توانمند و افزایش تولیدات رقابتی در حوزه خودرو کشور بوده و تقویت شرکت هایی که توانمندی لازم در این عرصه را دارند در دستور کار است تا بتوان انحصار موجود را از بین برد.

وزیر صنعت با تاکید بر اینکه باید رقبای جدید در حوزه خودروسازی وارد شوند، گفت: بخش خصوصی باید تقویت شود.

در این زمینه «احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: از دیدگاه برخی اقتصاددانان صنعتی انحصاری است که بتواند درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار داشته باشند و در کشورمان، ایران خودرو و سایپا در مجموع با داشتن سهم حدود ۹۰ درصدی از خودروهای سواری در بازار چنین شرایطی دارند.

وی گفت: در عین حال، از دیدگاه دیگر این دو شرکت هیچ گاه اقدامات و فعالیت های انحصار گرایانه انجام نداده اند؛ به طور مثال هیچ وقت طوری حرکت نکردند که فرد یا گروه دیگری نتواند خودروسازی در کشور تاسیس کند.

نعمت بخش بیان داشت: انجمن خودروسازان ایران ۲۶ عضو دارد که در بخش خودروهای سواری، شرکت هایی نظیر کرمان خودرو، مدیران خودرو و گروه بهمن همچون ایران خودرو و سایپا یک عضو آن به شمار می روند.

این مقام صنفی ادامه داد: همچنین دو شرکت بزرگ یاد شده هیچ گاه قیمت محصولات خود را آنقدر پایین نیاورده اند که سایر رقبا به کنار زده شوند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هیچ کس جلوی رشد و پیشرفت این شرکت ها را نگرفته، تصریح کرد: ایران خودرو و سایپا نه تنها تاکنون امتیاز ویژه ای نیز دریافت نکرده اند، بلکه شاهدیم اکثر محصولات آنها مشمول قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت می شود.

وی اضافه کرد: این موضوع زیان آنها را نیز به دنبال داشته، به طور نمونه در ۶ ماهه نخست امسال ایران خودرو ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان داده که از سامانه کدال قابل رویت است.

نعمت بخش با اشاره به سخنان اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت در رفع انحصار از خودروسازی، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد قصد آقای وزیر فعال کردن هر چه بیشتر بخش خصوصی باشد.

وی افزود: رزم حسینی سال ها به عنوان استاندار کرمان مشغول خدمت رسانی بوده و در این استان خودروسازانی نظیر کرمان خودرو و بم خودرو را داریم که احتمال می رود به دنبال تشویق آنها به تولیدات بیشتر و ارتقای داخلی سازی هایشان باشد تا بتوانند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند.

واردات خودرو برای انحصارشکنی

این مقام صنفی، استفاده از گزینه واردات به منظور تعادل بخشی به بازار و اقدامی انحصارشکنانه را به دلیل ارزبری بالای آن در شرایط فعلی اقتصادی کشور منتفی دانست، اما در عین حال تاکیدکرد: این انجمن موافق جلوگیری از واردات خودرو نیست.

وی تصریح کرد: اگر تیراژ صنعت خودروسازی کشور را به طور متوسط سالیانه یک میلیون دستگاه در نظر بگیریم، واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو نمی تواند تاثیر خاصی بر بازار داشته باشد.

نعمت بخش معتقد است: نه تنها در بازار خودرو، بلکه در سایر بازارها و کالاها بین چهار تا پنج درصد واردات خوب است، زیرا هم مانع فعالیت های انحصارگراینه آنها شده و هم مشتریان را با نوآوری های روز جهان و خدمات نوین آشنا می کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ۲۴ خودروساز کوچک دیگر حاضر در کشور به ویژه چند خودروسازی که به تولیدات کیفی شهره هستند، بتوانند با بهره گیری از امکانات یکدیگر و همچنین دریافت برخی مشوق ها و حرکت به سمت داخلی سازی بیشتر و کاهش قیمت ها، رقبای خوبی برای ایران خودرو و سایپا باشند تا به این خواسته وزیر صنعت، معدن و تجارت جامعه عمل پوشانده شود.

برخی کارشناسان معتقدند: در ارزیابی های انجام شده، همواره محصولات سه گروه بهمن، کرمان موتور و مدیران خودرو بهترین نمره ها را از نظر کیفی دریافت کرده اند و این امکان وجود دارد که با افزایش تیراژشان، در یک فضای رقابتی مناسب و قیمت های تمام شده واقعی (نه دستوری و غیررقابتی) این سه خودروساز بتوانند هر یک به شمارگان تولید یکصد هزار دستگاه دست یابند.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه است.

مطابق این آمارها، سهم ایران خودرو ۳۱۵ هزار و ۶۱۶ دستگاه و سهم سایپا ۲۲۸ هزار و ۴۰ دستگاه خودروی سواری بوده است. این دو خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۹۵.۹ درصد سهم خودروهای سواری بازار را در هشت ماهه امسال به خود اختصاص دادند.

این در حالی است که در مدت یاد شده، خودروسازی بم ۱۰ دستگاه، خودروسازی راین ۱۴ دستگاه، خودروسازی مدیران ۱۵ هزار و ۹۶۲ دستگاه، خودروسازی کارمانیا ۲ دستگاه، بهمن موتور یک هزار و ۱۲۵ دستگاه، کرمان موتور چهار هزار و ۸۵۳ دستگاه، صنعت خودروی آذربایجان (آذویکو) ۵۰ دستگاه، سازه های خودرو دیار ۱۱ دستگاه، سرمایه گذاری بایک بین الملل صفر دستگاه، صنایع تولیدی عظیم خودرو ۱۲۳ دستگاه، سیف خودرو ۷۲۷ دستگاه، سروش دیزل مبنا ۵۱ دستگاه، نورا موتور پارس صفر دستگاه، ریگان خودرو ۷۵ دستگاه و سایر شرکت های خودروساز نیز صفر دستگاه خودروی سواری تولید کرده اند.

کلید واژه :

کاهش قیمت و افزایش کیفیت با رقابتی شدن صنعت خودرو

اخبار مرتبط
ثبت نظرات
captcha