کد خبر : ۳۴۸۹۵۶
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

کودکان آنلاین در قرنطینه کرونا

پژوهش ها نشان داده خانواده هایی که برای فرزندشان اهمیت قائل هستند و به حرف های آنها گوش می دهند و با او همدلی می کنند، تا حدودی می توانند از گرایش افراطی نوجوان به موبایل و فضای مجازی جلوگیری کنند.

کودکان آنلاین در قرنطینه کرونا

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، به دلیل پیچیدگی های عـصر ارتباطات، توجه به موضوع مدیریت ارتباط در ابعاد گوناگون ضــروری است؛اگر چه بخــش مهمی از مدیریت کلان فـضای مجازی به عهده حکومت است و این نهاد نقـش اصلی را در مدیریت اولیه فضای مـجازی به عهده دارند اما خانواده و اعضـاء آن نیز که عمدتا نقش تولید، توزیع و مصرف محصولات رسانه ای را به عـهده دارند در مدیریت بر فضای مجـازی نقش بی بدیلی دارند بنابراین نبـاید از خود سلب مســـئولیت کنند و حالتی انفعالی به خود بگیرند.

در سطح نهاد خانواده باید این سئوالات را پاســـخ داده که به راستی با توجه به ویژگی های فناوری ارتباطـات و وجود انبوهی از اطلاعات صحیح و سقیم، چه مقدار و چه نوعی از آن ها در چه زمانی مورد نیاز ماست؟ چه مقدار و چه نوعی را می توانیم و باید برای دیگران توزیع کنیم؟ چه مقدار و چه نوعی را باید حفظ کنیم؟ هـمه این پرسش ها گویای اهمیـت و ضرورت مدیریت ارتباط است.

نهاد خــانواده برای آن که از طرفی بتواند نیازهای خود را از طریق فضای مجازی بر طرف کند و از طرف دیگر از تهـدیدات آن پیشگیری نماید باید به جایگاه هایی که می توانــد در فرایند عـملیات رسانه ای آگاه شود و مــهارت های لازم را برای ایفای هر چه بهتر آن نقش به دسـت آورد.

توصیه به والدین برای مدیریت فضای مجازی :

*بعضی ازخانواده ها خودشان زمینه ساز استفاده فرزندان از موبایل، تبلت و فضای مجازی هستند که باید والدین سرگرمی های متناسب با سن، علایق و ویژگی های شخصیتی نوجوان را جایگزین فضای مجازی کنند و باید جذابیت این سرگرمی، همسان یا بالاتر از فضای مجازی باشد.

* پژوهش ها نشان داده خانواده هایی که برای فرزندشان اهمیت قائل هستند و به حرف های آنها گوش می دهند و با او همدلی می کنند، تا حدودی می توانند از گرایش افراطی نوجوان به موبایل و فضای مجازی جلوگیری کنند.

* خانواده باید شرایط استفاده نوجوان از فضای مجازی را تعیین کند و در شرایطی که استفاده از فضای مجازی اجتناب ناپذیر است با تعیین کردن شرط هایی و گرفتن هزینه های اینترنت و شارژ آن از پول تو جیبی های نوجوان می توان استفاده او را کاهش داد.

* والدین باید بتوانند اطلاعاتی که از رسانه ها می گیرند را با تجزیه و تحلیل آن به فرزندان بیاموزند چرا که همه اطلاعات موجود صحیح نیستند و همه موارد به درد نوجوان نمی خورد.

*اعتیاد نوجوانان به فضای مجازی درمان شدنی است و مهم ترین بحث پیشگیری است که امروزه فراموش شده و باید این پیشگیری از دبستان شروع شود که این اتفاق نیازمند توجه والدین، معلمان و مسئولین مدارس و داشتن سواد رسانه ای است.

آموزش به کودکان باید با خلاقیت، صبوری، روحیه تشویق و ترغیب، مشارکت و انجام کار تیمی و... صورت گیرد؛ استفاده از ابزارها و روش های مختلف متمرکز بر تفکر انتقادی به ویژه در آموزش سواد رسانه ای به کودکان ضروری است.

استفاده از روش های مختلف آموزشی اعم از تهیه کاردستی، انجام انواع بازی و سرگرمی (با روش و ابزارهای مختلف)، برگزاری مسابقه و تقویت حس رقابتی مثبت، بهره گیری از فلش کارت، کتاب به خصوص کتاب های تصویری بدون کلام، کارت های ویژه آموزش های مختلف (تضادها، روابط، مهارتهای زندگی، شناسایی حیوانات، گیاهان وغیره، آشنایی با زبان بدن وغیره)، داستان سرایی در حوزه های مختلف، انجام حرکات نمایشی وغیره، آموزش با موسیقی و ریتم، آموزش حین پخش برنامه، آموزش همزمان چندگانه با روش های مختلف بر محور یک موضوع واحد، آموزش با ابزارهای ساده محیطی ولی با نگاهی خلاقانه وغیره استفاده از فرصت های درون و بیرون منزل برای آموزش می توانند راهگشا در این آموزش ها باشند.

داشتن ارتباط دوستانه و صمیمانه با کودک در تمامی امور آموزشی، مدیریت و نظارت بر محتوای رسانه ای وغیره، شکل دهی یک دیالوگ منطقی در حوزه سواد رسانه ای با کودک و حاکم کردن این فضا در خانه و خانواده .

باید به خاطر داشت والدینی که نتوانند نقش خود را نزد کودک حفظ کنند، این نقش به زودی به گروه همسالان در فضای مجازی، برخی برنامه ها و اپلییشن ها وغیره واگذار می شود بنابراین حفظ جایگاه نزد کودک و نوجوان ضروری است.

کودک عصر حاضر از سنین کودکی، همراه با والدینش از تلفن همراه، بازی های آن و حتی اینترنت بهره می گیرد در حالی که آموزش ها، مدیریت و هشدارهای لازم را ممکن است دریافت نکند، این یعنی حضور یک کودک پشت یک ماشین با سرعت بالا در یک آزاد راه. در جریان تعامل با کودک و در یک فضای دوستانه و صمیمانه در تصمیم گیری ها و اقدامات رسانه ای به او باید بتوان کمک کرد.

چنانچه بنا به هر دلیل کودک در رسانه های اجتماعی یا فضای مجازی حضور دارد باید او را متوجه کرد که باید چه چیزهایی را پست بگذارد و در مورد چه چیزهایی نباید پست بگذارد. قبل از انتشار هر مطلبی باید به دقت فکر کند. در شبکه های اجتماعی باید دوست و فالور فرزند خود بود. آن چه را که شخصی است را باید شخصی نگهداشت مثل اطلاعات خصوصی کودک، ادرس خانه و غیره، ضرورت رعایت احترام و ادب همچنان در فضای مجازی، محدود کردن اطلاعات پروفایل جز برای افراد مورد اعتماد، عدم گفتگو با افراد غریبۀ آنلاین.

* والدین با شرط گذاری برای اینکه استفاده از فضای مجازی منوط به خواندن صفحاتی از کتاب و یا انجام کارهای مفید باشد، می توانند کودکان را در شرایطی قرار دهند که لذت انجام کارهای جدید را تجربه کرده و به سمت آن ها گرایش یابد؛ از این طریق والدین می توانند تهدید فضای مجازی را به فرصتی برای علاقه مند کردن فرزند به کارهای مفید تبدیل کنند.

*خانواده باید مضرات جسمی استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اثرات زیان بار جسمی از جمله خشم و اضطراب را به کودکان خود اعلام کند.

* طراحی بازی های خانوادگی، ایجاد فضایی شاد در خانواده، مدیریت بازی های مورد استفاده کودکان و نوجوانان و تشویق آن ها برای استفاده ازبازی های ماجراجویانه و شناختی برای سودمند کردن زمان استفاده فرزندان از بازی های رایانه ای، می تواند راهکارهای موثری برای جلوگیری از مضرات فضای مجازی باشد.

مژگان محمدیان، کارشناس اداره برآورد اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

کلید واژه :

کودکان آنلاین

،

قرنطینه کرونا

ثبت نظرات
captcha