کد خبر : ۳۴۸۳۷۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

بمب های متحرک زیر پوست شهر

اصلاح نرخ بنزین و به تبع آن توجه به سوخت های جایگزین و با صرفه برای خودروها و همچنین شلوغی و تعطیلی اغلب مواقع جایگاه های گاز سی .ان .جی سبب شده تا امروز بیش از پیش شاهد رفت و آمد خودروهایی با مخازن گاز ال. پی.جی در سطح شهرهای کاشمر و کوهسرخ باشیم، مخازن غیر مجاز و نا ایمنی که مانند بمب هایی متحرک در خیابان ها و جاده ها جولان می دهند و انفجار هر یک از این مخازن فاجعه ای بزرگ رقم می زند.

بمب های متحرک زیر پوست شهر

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، هر چند مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر اعلام کرده؛ نصب و پُر کردن مخزن گازهای مایع در خودروها در حالی در مناطق مختلف دیده می شود که غیر قانونی است اما هم چنان هشدارها جدی گرفته نمی شود و بارها خودروهای غیر استاندارد گاز سوز زیادی که در صندوق عقب خود یک کپسول ۱۱ کیلوگرمی گاز مایع دارند در نقاط مختلف دچار انفجار و حریق شده اند.

مشکلات اقتصادی مقصر اصلی

در همین خصوص یکی از مسافربرهای مسیر کاشمر به بردسکن که در محل سیلندر پر کنی ابتدای خروجی کاشمر به سمت سه راهی شادمهر در حال پر کردن مخزن خودرو خود از گاز مایع بود، گفت: برای من که به کار مسافربری بین شهری مشغولم سهمیه بندی بنزین و اصلاح نرخ آن مقرون به صرفه نیست و مشکلات اقتصادی موجب شده به اجبار از سوخت مایع برای خودرو خود استفاده کنم.

او با بیان این که هر سیلندر گاز مایع به نرخ دولتی هفت هزار و ۸۰۰ تومان است که با پر کردن یک مخزن کامل بسته به نوع خودرو می توان حدود ۴۰۰ کیلومتر راه را پیمود، افزود: استفاده از این مخزن ها بسیار خطرناک است اما چاره ای نداشته و مجبور به استفاده از آن هستیم.

این راننده مطرح کرد: هزینه دو گانه سوز کردن خودرو بنزین سوز سی. ان .جی در مقایسه با ال .پی .جی بسیار بیشتر و گران تر است، علاوه بر این لوازم دستگاه ال .پی .جی در دسترس تر و مناسب تر است همچنین اگر بخواهیم سیستم گاز مایع را داشته باشیم حدود سه میلیون تومان است ولی برای سی. ان .جی باید بالغ بر ۶ میلیون تومان هزینه کنیم که پرداخت این مبالغ در توانم نیست.

مراجعه روزانه ۱۰ تا ۱۷ نفر

در ادامه نیز ناظر مرکز سیلندر پرکنی کاشمر گفت: با وجود این که مراجعه افراد برای گاز کردن خودرو با گاز مایع بسیار کاهش یافته اما با همین وجود باز هم روزانه به طور میانگین ۱۰ تا ۱۷ نفر مراجعه می کنند. البته تا چند روز قبل از پایان سال، خود ما اقدام به گاز کردن خودروها می کردیم اما پس از این که ممنوع شد، اکنون خود صاحبان خودرو این کار را در بیرون از شرکت انجام می دهند که خطرات بیشتری دارد.

علیرضا یغمایی افزود: متأسفانه در زمان پر کردن مخزن خودرو با گاز مایع هیچ گونه نظارتی نیست، از سویی چون در اطراف شرکت نمی توانند کپسول را خالی کنند به همین دلیل برخی به داخل منطقه حسین آباد می روند، حال آن که متأسفانه یک بار داخل میلان کنار شرکت، خودرویی پس از این که گاز می زند؛ با روشن کردن ماشین خود، دچار حریق می شود.

وی عنوان کرد: اغلب افرادی که از گاز مایع استفاده می کنند شرایط اقتصادی مطلوبی ندارند و اگر هزینه های گاز سوز کردن خودروهای سی .ان .جی کاهش پیدا کند قطعاً این افراد هم تمایل به استفاده از گاز مایع ندارند.

نصب کپسول گاز مایع در خودرو غیر قانونی است

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر گفت: نصب و پُر کردن مخزن گازهای مایع در خودروها در حالی در مناطق مختلف دیده می شوند که غیر قانونی است. علاوه بر این صاحبان این خودروها از کپسول هایی استفاده می کنند که حق مردم مناطق محروم از نعمت گاز است.

امیر نژادرحیم افزود: در حال حاضر هیچ جایگاهی که برای خودروها سوخت گیری گاز مایع را انجام دهد، نداریم و از سویی مخازنی که در داخل خودروها استفاده می شوند همه به صورت دستی هستند و کارخانه ای نیست و بسیاری مواقع دیده شده افراد کپسول را در داخل صندوق عقب نصب کرده و به عنوان منبع سوخت رسان استفاده می کنند.

وی اظهار کرد: مرجعی که بخواهد این گونه سوخت رسانی را تائید کند، نداریم از سویی قیمت آن مناسب تر است به همین دلیل مردم به استفاده از گاز مایع (ال.پی.جی) روی آورده اند.

مسئول آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشمر بیان کرد: چون گاز ال.پی.جی مایع است وقتی می خواهد به گاز تبدیل شود ۲۷۰ تا ۳۰۰ برابر انبساط حجمی دارد که این امر خطر ساز است و در بسیاری مواقع اتفاقاتی حتی به صورت انفجاری در کاشمر داشته ایم.

وی عنوان کرد: مرکزی نیست که وضعیت این نوع خودروها در آن ثبت شود، به همین دلیل آماری از تعداد خودروهایی که از گاز مایع استفاده می کنند نداریم، اما تعدادشان کم نیست.

به گفته او قبلاً برخی مراکز به صورت غیر استاندارد با شیلنگ آب اقدام به پر کردن مخزن های گاز می کردند که به دلیل بروز اتفاقات ناگوار، از ادامه فعالیت آن ها جلوگیری شد و تأسیسات آن ها جمع آوری گردید.

نژادرحیم اظهار کرد: استفاده از کپسول مایع برای خودروها ممنوع است و هر چند در زمان سوخت گیری نکات ایمنی رعایت شود باز هم غیر استاندارد است، بنابراین اگر کسی می خواهد از خودروی دوگانه استفاده کند باید با مراجعه به مراکز استاندارد از سی. ان .جی استفاده کند تا شاهد اتفاقات ناگواری نباشیم.

وی با بیان اینکه مراکزی به صورت دستی اقدام به نصب مخازن ال .پی .جی می کنند اما غیر مجازند و متأسفانه قانونی برای پلمب آن ها نداریم، گفت: بسیاری از تعمیرکاران مخازن ال .پی. جی را روی خودروها نصب می کنند که باید توصیه کرد صرف این که استفاده از این نوع گاز مقرون به صرفه است جان خود و خانواده شان را به خطر نیندازند.

تصویر وارونه کردن سیلندرهای گاز، نمایشی از وارونه کردن امنیت ارائه می دهد که مصرف کنندگان آن آگاهانه و یا نا آگاهانه خود را در معرض حادثه قرار می دهند و معلوم نیست که این خطرپذیری تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.

هرچه که هست نظم دهی به این سیستم و از بین بردن این خطر بزرگ باید هر چه سریع تر در دستور کار قرار گیرد و باید امیدوار بود با اقدامات فرهنگی و بازدارنده در این زمینه از بروز خطرهای این چنینی که سالانه جان تعدادی از هموطنان را به خطر می ندازد، جلوگیری کرد.

ایسنا

 

کلید واژه :

بمب های متحرک زیر پوست شهر

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
وحید 1399/05/27 18:44
0
0
خدمت جناب نژاد رحیم باید عرض کنم که اولا فشار کپسول cng برابر با 3100 psi یعنی 2100 متر اب هست یعنی اگه یک ستون اب به قطر کپسول cng رو به محزن cng وصل کنیم میتونه اب رو تا ارتفاع 2100 متری به هوا پرتاب کنه حدود 4.5 برابر برج میلاد چطور این فشار ایمنه ولی فشار 5 بار گاز مایع خطرناکه به نظر شما کدومش بمب متحرکه
ثبت نظرات
captcha