کد خبر : ۳۴۷۹۱۲
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

حرکت به سمت گردشگری سفارشی در دوران کرونا ضروری است

عضو هیات علمی دانشکده پژوهش های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان گفت: حرکت به سمت الگوی گردشگری سفارشی در دوران شیوع بیماری کرونا…

حرکت به سمت گردشگری سفارشی در دوران کرونا ضروری است

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، محمدتقی طغرایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: گردشگری سفارشی یا "سفارش پذیر شده"، الگوی جدیدی در صنعت گردشگری و مبتنی بر نیاز، تقاضا و خواسته های گردشگر است که در آن، گردشگر همه موارد مد نظر خود را پیش از سفر مطرح می کند و محیط مناسب برای استقرار و سفر وی با رعایت همه دستورهای بهداشتی فراهم می شود.

وی با بیان اینکه در دوران شیوع بیماری کرونا لازم است که گردشگری از حالت انبوه به سمت سفارش پذیر شده حرکت کند، اظهارداشت: در این حالت، گردشگر همه سفارش های خود برای گردشگری مانند شرایط آب و هوایی، مکان اسکان و پذیرایی را قبل از شروع سفر به صورت الکترونیکی و مجازی اعلام می کند و بر اساس این سفارش و متناسب با شرایط مقصد گردشگری، مجوزهای لازم صادر می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه گردشگری سفارشی، بحث جدیدی در بخش گردشگری با حاشیه سود بالاست، اضافه کرد: در این نوع گردشگری، تعداد گردشگران کاهش می یابد اما درآمدهای آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: گردشگری سفارشی همچنین باعث توزیع بهتر گردشگران در مناطق هدف گردشگری مختلف و با رعایت هرچه بهتر دستورهای بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی می شود.

این استاد کارآفرینی یکی از بخش هایی که نیاز به متناسب سازی با دوران شیوع کرونا دارد را صنعت گردشگری خواند و گفت: سیاستگذاران و فعالان این صنعت نباید در برابر بیماری کرونا، مقاومت نشان دهند بلکه باید با شناسایی فرصت های موجود، آستانه پذیرش کسب و کارها را بالا ببرند.

وی با بیان اینکه محیط پیرامون ما در زمان حاضر پیچیدگی زیادی دارد و مسائل مختلف زندگی با سرعت و شتاب بالایی روز به روز پیچیده تر می شوند، اظهار داشت: ما برای گذر از این دوران باید توانایی حل مسائل پیچیده بویژه در بخش کسب و کار را داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه شرکت های بزرگ دنیا پس از شیوع بیماری کرونا شروع به متناسب سازی و انطباق فعالیت های خود با آن کردند و محدودیت های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی را پذیرفتند، تصریح کرد: ۲ موضوع مهم در کسب و کار مطرح است که شامل " مقاومت " و " پذیرش " می باشد و در چنین فضای پیچیده ای، بنگاه هایی موفق خواهند بود که مقاومتِ کمتر و پذیرش بیشتری در برابر تغییرات داشته باشند. 

طغرایی با تاکید بر اینکه با توجه به شواهد و اطلاعات موجود، بیماری کرونا تا مدت طولانی باقی خواهد ماند و به زودی از بین نمی رود، افزود: با توجه به شرایط موجود لازم است که روش های کسب و کار نیز متناسب با آن تغییر کرده و پذیرش در برابر تغییرات و محدودیت های جدید، افزایش یابد.

وی ادامه داد: اینکه عده ای در این روزها دست روی دست بگذارند و کار خاصی انجام ندهند به امید اینکه روزی کرونا از بین برود و بعد از آن شروع به فعالیت کنند، کاملا اشتباه است بلکه باید در قبال پدیده ها و تهدیدهای جدیدی مانند شیوع بیماری کرونا از فرصت های ناشی از آن استفاده کرد.

طغرایی با اشاره به اینکه ۲ مفهوم جدید در حوزه گردشگری توسط استادان دانشگاه و با همکاری اتاق بازرگانی اصفهان تعریف شده است، آنها را گردشگری " سفارش پذیر شده " و " میزبان پذیری " خواند و گفت: بخش گردشگری در چنین شرایطی نیاز به نوآوری همراه با حفظ نشاط و روحیه اجتماعی دارد تا بتواند خود را از خطر نابودی، نجات دهد.

وی درباره مفهوم میزبان پذیری نیز توضیح داد: پیش از این در مباحث گردشگری مفهمومی به نام " مهمان نوازی" داشتیم که جامعه میزبان باید به گونه ای باشد تا منجر به رضایتمندی حداکثری گردشگر شود اما در دوران شیوع کرونا نیاز است که به مفهوم میزبان پذیری یا میزبان نوازی نیز توجه شود بدین معنی که جامعه میزبان نیز نیاز به کمک مهمان یا همان گردشگر دارد تا بتواند فضای گردشگری را با سلامت و حفظ هرچه بیشتر ضوابط و دستورهای بهداشتی ایجاد و حفظ کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مفهوم میزبان پذیری، گردشگران باید حفظ سلامتی میزبان را نیز مورد توجه قرار دهند، افزود: در دورانی مانند شیوع بیماری کرونا باید همه مفاهیم بصورت تعاملی باشد تا بتوان از این شرایط پیچیده عبور کرد.

طغرایی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم با شرایط گذشته در دوران جدید شیوع بیماری کرونا فعالیت کنیم، تصریح کرد: عملیاتی کردن روش های جدید مانند گردشگری سفارشی نیاز به توسعه زیرساخت هایی مانند شبکه های ارتباطی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و تطبیق سیاست ها و قوانین با آن دارد.

بیماری کرونا از اسفند سال گذشته در کشورمان شیوع پیدا کرد و تا کنون صنعت گردشگری بویژه در استان های گردشگرپذیری مانند اصفهان از آن خسارت سنگینی دیده است.

تاکنون بیش از ۲۷۳ هزار نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و شمار جان باختگان کرونا به بیش از ۱۴ هزار نفر رسید.

ایرنا

کلید واژه :

حرکت به سمت گردشگری سفارشی

،

دوران کرونا

ثبت نظرات
captcha