به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، مسعود مسعودی نیا با اعلام این مطلب به رسانه افزود: بطور کلی از ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۲ دفاتر اسناد رسمی سیستمی شده و تمام اقدامات دفاتر در سامانه ثبت آنی انجام می شود و به گونه ای که اسناد کاملاً متحدالشکل شده و دفاتر اسناد رسمی سراسر کشور به صورت آنلاین به سیستم ثبت احوال کشوری متصل شده اند و این امر باعث جلوگیری از اسناد و هویت های جعلی شده است.
وی بیان کرد: دفترخانه های اسناد رسمی به سیستم قوه قضائیه در بخش اشخاص ممنوع المعامله متصل شده اند و اگر شخص ممنوع المعامله به دفاتر مراجعه کند اخطار می دهد.
وی اخذ اثر انگشت الکترونیکی ، حذف دفاتر کاغذی و جایگزینی دفاتر الکترونیکی، ارسال خلاصه معاملات بصورت الکترونیکی و آنلاین (همزمان با تنظیم سند) و جلوگیری از تنظیم سند معارض، اخذ استعلامات الکترونیکی صرفاً از طریق اینترنت و سامانه بدون مراجعه فیزیکی اشخاص و اخیراً اتصال به سامانه امور مالیات و اخذ استعلام املاک موضوع ماده ۱۸۷ ق . م .م بصورت الکترونیکی در کوتاهترین مدت زمان و با دقت بسیار بالا را از اقدامات اصلی دفاتر اسناد رسمی برشمرد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان در ادامه با اشاره به این مطلب که برخی اسناد عادی همچنان در جامعه دارای ارزش هستند و این رویه به صلاح جامعه نیست، گفت: برای اعتبار بخشیدن به اسناد رسمی علاوه بر فرهنگ سازی باید مردم بیش از پیش با آثار منفی اسناد عادی آشنا شوند.
وی خاطرنشان کرد: برگزاری مراسم تشییع و پیکر مطهر سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی در سه روز متوالی و اسکان بیش از ۴۰۰ نفر خانواده هایی که از سراسر کشور به کرمان سفر کرده بودند و تحت پوشش قراردادن اصحاب رسانه و تهیه مواد ضد عفونی کننده و ماسک و شیفت بندی دفاتر اسناد رسمی در راستای پروتکل های بهداشتی و مقابله با شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان در سال گذشته بوده است.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان کرمان به وظایف و تکالیف سردفتر اسناد رسمی طبق ماده ۴۹ قانون ثبت اسناد و املاک مصوب ۱۳۱۰ نیز اشاره کرد و گفت: ثبت اسناد مطابق قانون و مقررات، دادن سواد ( رونوشت ) مصدّق از اسناد ثبت شده به اشخاصی که مطابق مقررات حق گرفتن سواد دارند، تصدیق صحت امضا و قبول و حفظ اسنادی که امانت می گذارند. از جمله وظایف و تکالیف سردفتر اسناد رسمی است.
ایرنا