کد خبر : ۳۴۷۷۹۸
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش از اولویت های مهم جهاددانشگاهی است

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان گفت: در اهداف عالیه جهاددانشگاهی مهم ترین مسئله تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش است زیرا معتقدیم بعد از سه دهه تلاش در راستای تالیف مقالات متعدد و دانش افزایی باید به مرحله تولید فناوری برسیم چراکه اعتقاد داریم تولید فناوری و تبدیل آن به محصول می تواند مسیر اشتغالزایی و بیکاری را کوتاه نمایند.

تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش از اولویت های مهم جهاددانشگاهی است

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، دکتر فریبرز جمالزاد در حاشیه دیدار با نماینده لنگرود در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: جهاددانشگاهی براساس وظایف ذاتی در سه محور آموزش، پژوهش و فرهنگ خدمت می کند، در طی این چهل سال نیز برحسب شرایط زمانی کشور و نیازهایی که وجود داشته، با تمام توان اقداماتی را ارائه کرده است.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان افزود: اما در چهارمین دهه از فعالیت های این نهاد، جهاد در حوزه پژوهش به دنبال طرح های فناورانه است، در حوزه آموزش نیز آموزش های مهارتی را دنبال می کند؛ در حوزه فرهنگ تبیین و مشخص کردن بر افکاری که منجربه تداوم افکار انقلاب می شود، تمرکز دارد.

وی با بیان اینکه در بحث پژوهش طبق نقشه جامعه علمی کشور و سند توسعه پنج ساله برنامه ریزی انجام می گیرد، گفت: اگر بخواهیم نگاهی گذرا به این دو سند داشته باشیم در می یابیم که برای تولید محصولات فناورانه باید راه هایی را انتخاب کنیم که کوتاه مدت باشند.

جمالزاد ادامه داد: جهاددانشگاهی به صورت هدفمند در مسیر تولید دانش و فناوری و همچنین تجاری سازی پژوهش ها قرار گرفته و در راستای تولید محصولات فناورانه مطابق با سیاست های اقتصاد مقاومتی و همچنین تولید دانش داخلی و تحقق جهش تولید گام های اساسی را برداشته است.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان بیان کرد: اکنون در اهداف عالیه جهاددانشگاهی مهم ترین مسئله تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش است زیرا معتقدیم بعد از سه دهه تلاش در راستای تالیف مقالات متعدد و دانش افزایی باید به مرحله تولید فناوری برسیم چراکه اعتقاد داریم تولید فناوری و تبدیل آن به محصول می تواند مسیر اشتغالزایی و بیکاری را کوتاه کند.

وی با اشاره بر آموزش های مهارتی که منجربه اشتغال می شود، تصریح کرد: رونق اشتغالزایی و تبدیل فناوری به محصول، نیاز ویژه به مهارت آموزی دارد، مهارت های تخصصی که در راستای تولید دانش و تجاری سازی محصول باشد. در این راستا جهاددانشگاهی برای اینکه آموزش های کوتاه مدت را تقویت کند اقدام به تقویت زیرساخت های مراکز آموزش کوتاه مدت کرده بطوریکه حدود 70 درصد این مراکز مهارت محور هستند که در راستای رسالت های پژوهشی جهاددانشگاهی مبنی بر تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش فعالیت می کنند.

جمالزاد با بیان اینکه آموزش های کوتاه مدت جهاددانشگاهی در راستای تولید اشتغال و تجاری سازی محصولات برنامه ریزی شده است، افزود: در حوزه فرهنگی، باور انقلابی در مجموعه جهاددانشگاهی وجود دارد که در جهت استمرار روحیه جهادی فعالیت می کند. لذا اگر قرار است به کوتاه کردن مسیر تولید دانش و تجاری سازی آن، تولید اشتغال، نگاه مهارتی به حوزه اشتغال دست یابیم نیازمند یک روحیه مستمر انقلابی و جهادی هستیم.

رئیس جهاددانشگاهی گیلان بیان کرد: تقویت فرهنگ جهادی در کشور یکی از اهداف اصلی جوزه فرهنگی جهاددانشگاهی است و در این راستا فراتر از حوزه دانشگاهی اقدام می کنیم زیرا اعتقاد داریم که برای تولید اشتغال، جهش تولید، تولید محصول و فناوری نیاز به زیرساخت های تخصصی مهارتی، شرکت های فناورانه در کنار روحیه انقلابی داریم.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حال حاضر دارای دو طرح فناورانه است، اضافه کرد: در طی دو سال اخیر با عنایت مقام معظم رهبری سالانه مبلغ 15 میلیون یورو از محل صندوق ارزی کشور به طرح های فناورانه جهاددانشگاهی اختصاص یافته که جهاددانشگاهی گیلان نیز توانسته دو طرح فناورانه که منجربه تولید محصول و انعقاد قرارداد شده، داشته باشد.

جمالزاد خاطرنشان کرد: طرح فناورانه جداسازی آب همراه نفت با شرکت فلات قاره در قشم در حال اجراست که محصول آن آب سالم قابل برگشت به شرکت نفت است؛ طرح دوم ما سنجش از راه دور با پهبادهاست که برای ارتفاع سنجی و ارزیابی فاصله از راه دور کاربرد دارد و در کمتر از یکسال عملیاتی می شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان ادامه داد: در طرح اول با اعتبار 550 میلیون تومان در قالب قرارداد با شرکت گسترش نوسازی هزینه شد و امروز ارزش آن طرح به ۳۲ میلیارد تومان رسیده، در طرح فناورانه دوم نیز که مبتنی بر فناوری لیدارهاست که با تکنولوژی سنجش از راه دور لیدار کار بر روی پهبادهای بومی انجام می گیرد.

وی با اشاره به تحصیل بیش از 3200 دانشجو در مراکز آموزش بلندمدت جهاددانشگاهی گیلان در مقاطع کاردانی، کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، گفت: در حال حاضر در استان چهار مرکز علمی کاربردی در شهرهای رشت، انزلی، رودسر و لنگرود و یک موسسه آموزش عالی در مرکز استان را داریم که براساس پتانسیل پژوهشی و آموزش مهارتی جهاددانشگاهی فعالیت می کنند.

جمالزاد با اشاره به فعالیت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی گفت: به جهت استقرار این پژوهشکده در گیلان، با ظرفیت مراکز آموزشی بر جذب دانشجویان عمران محیط زیست متمرکز است، به عبارتی نگاه همزمان آموزش و پژوهش در این مجموعه با دقت دنبال می شود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی گیلان در خصوص برنامه های این نهاد در سطح استان، بیان کرد: در جهاددانشگاهی گیلان با توجه به آمایش انجام شده در سطح استان، متناسب با پتانسیل های هر منطقه برنامه ریزی هایی برای توسعه خدمات جهاددانشگاهی در مناطق شرق، غرب، جنوب، شمال و مرکز استان صورت گرفته است. برای لنگرود به این نتیجه رسیدیم که قطب فعالیت های آموزش مهارتی شرق استان در مرکز علمی کاربردی این شهرستان متمرکز کنیم تا انشاالله با تقویت زیرساخت ها و همیاری و حمایت سایر مسئولین به این مهم دست یابیم.  

ایسنا

 

 

کلید واژه :

تولید محصولات فناورانه و تجاری سازی دانش

،

جهاددانشگاهی

ثبت نظرات
captcha