کد خبر : ۳۴۷۲۲۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

نمایشگاه کتاب را مجازی کنید

چرا متولیان نمایشگاه کتاب عزم جدی در خصوص برگزاری نمایشگاه مجازی را ندارند؟ این سوالی است که با ادامه شیوع کرونا و از دست رفتن زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در حال تکرار شدن است.

نمایشگاه کتاب را مجازی کنید

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، ویروس کرونا باعث تعطیلی و تاخیر نمایشگاه های تجاری زیادی در کشورهای مختلف شده است، تا به حال آمار تعطیلی بیش از ۱۲۷۹ نمایشگاه در اروپا، ۵۵۱ مورد در آسیا، ۲۴۵ نمایشگاه در امریکای شمالی، ۳۶ نمایشگاه در امریکای جنوبی، ۳۹ نمایشگاه در افریقا و ۲۳ نمایشگاه در استرالیا گزارش شده است

 ایران نیز از این موضوع استثنا نبوده است. شیوع ویروس کرونا و تحریم های بین المللی توأمان اثرات منفی زیادی بر تسهیل منابع مالی ارزی و ریالی صنعت نمایشگاهی کشور ایجاد کرده و جامعه فعالان و شاغلان این صنعت با حدود یک هزار شرکت فعال در حوزه صنعت نمایشگاهی بصورت مستقیم و غیر مستقیم با رکود بی سابقه ای مواجه گردیده اند که قطعا برای پرداخت هزینه های ثابت و جاری خود و تحقق برنامه های اجرایی سال ۱۳۹۹ با مشکلاتی روبرو می شوند.

برخی از نمایشگاه ها کار خود را به امید بهتر شدن شرایط به تعویق انداخته اند، اما نامشخص بودن وضعیت شیوع کرونا و خطر ابتلا با وجود رعایت برخی ملاحظات، اهمیت از دست ندادن زمان به سوی راهکار دیگری سوق می دهد. از همین رو بعضی از کمپانی ها به منظور از دست ندادن فرصت های تجاری خود، از ابزارهای آنلاین بهره گرفته اند.

برگزاری آنلاین گردهمایی ها، رویدادها و نمایشگاه هایی که سابقا به صورت حضوری برگزار میشد گرچه با تمام تکنولوژی ها نمی تواند تمام مزایای نمایشگاه های سنتی را به همراه داشته باشد اما در این شرایط با توجه به نامشخص بودن زمان کنترل شیوع ویروس میتواند در جهت حفظ سلامتی و حصول برخی فرصتهای تجاری به کار گرفته شود. با این حال مزایای دیگری هم دارد:

· کاهش شدید هزینه ها: اجاره محل، اقامت، رفت و آمد، تجهیزات، غرفه سازی، آب، برق، گاز، نوشیدنی و میان وعده پذیرایی برای فروشندگان، نبود هزینه های رفت و آمد و اقامت برای خریداران

· فراگیری مخاطبان در مکان و در زمان: امکان بازدید خریداران از سراسر نقاط جهان، از هر کجا ، در هر زمان از شبانه روز در طول مدت رویداد و امکان تعامل از قبل از شروع رویداد تا بعد از اتمام زمان رویداد

· راحتی: فرد در خانه یا جای راحت میتواند بدون درگیری در ازدحام جمعیت، گرمای هوا و خستگی بازدید یکباره، روی مبل راحتی سفارش خود را ثبت یا کالاهای خود را معرفی کند.

· حمایت از محیط زیست: علاوه بر کاهش آلودگی هوا ناشی از ترددها، کاغذی نبودن بروشورها و ... گامی هرچند کوچک برای حفظ محیط زیست خواهد بود. نمونه ای از این تاثیر در یک تحقیق بررسی شده است: براساس آمار سیسکو[۱]، به واسطه برگزاری یک رویداد مجازی برای ۱۹۰۰۰ نفر در مقایسه با گردهمایی چهره به چهره، از انتشار ۸۴۰۰۰ تن کربن دی اکسید در اتمسفر دور می مانیم.

· شمارش-آمار: امکان شمارش بازدیدها و سایر آمار به صورت دقیقتر فراهم میشود، آماری که با تجزیه و تحلیل میتواند به رشد کسب و کارها کمک کند، استفاده از آمار بازدید صفحات، مسیر جستجوی بازدیدکنندهف محل ماوس روی صفحات فروش اطلاعات خوبی را برای تحلیل کلان داده و ارائه خدمات بهتر فراهم میکند امکانی که هیچوقت از طریق رویدادهای فیزیکی میسر نمی شود.

· سفارشی سازی نمایش محصولات و فروشگاه ها با توجه به علائق خریدار و امکان جستجوی آسان تر برای خریدار

بهره از اینترنت امکان فراگیری در زمان، مکان و میان افراد مختلف را دارد. افراد حتی قبل از شروع رویداد میتوانند در صفحه گفتگو رویداد بحث کنند و بیشتر درگیر شوند. میتوانند در هر ساعات شبانه روز ، از هر کشوری وارد آن شوند، میتوانند به محض اینکه تصمیم گرفتند و فرصتی داشتند از منزل، محل کار یا هرجایی به صفحه رویداد وارد شوند و میتوانند بعد از زمان برگزاری رویداد به فیلم ها و بحث و بروشورها دسترسی داشته باشند.

همین موضوع نه تنها برای مشتریان بلکه برای غرفه داران و شرکای تجاری نمایشگاه ها مطرح است. به همین خاطر نمایشگاه های مجازی ظرفیت این را دارند که با هزینه کمتر، جمعیت بیشتر از فرشندگان و خریداران و شرکا را پاسخگو باشند.

نمایشگاه بین المللی کتاب نیز از این موضوعات مستثنی نیست. رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به تازگی در صحبت هایی به مشکلات ایجاد شده برای ناشران و کتابفروشان به علت عدم برگزاری نمایشگاه و همچنین سخت بودن یا بطور کلی عدم امکان تامین هزینه هایی که برای چاپ کتابها جهت ارائه در نمایشگاه توسط ناشران انجام شده بود اشاره کرده بود که نشان از وجود مشکلات اقتصادی در صنف کتابفروشان  دارد و اخیرا نیز این صنف جزء صنف های آسیب دیده معرفی گردیده است.

حال با این وجود به نظر می رسد پیشنهاد برگزاری مجازی نمایشگاه مجازی کتاب  راهکار  معقولی برای حل مشکلات باشد. در حوزه کتاب مشکلات کمتری در خصوص ارائه کالا بر بستر اینترنت وجود دارد بدلیل اینکه کتاب دارای کد  استاندارد ISDN و منحصر بفرداست و قابل رهگیری می باشد و حتی چالش محصولات دیگر در خصوص جعلی بودن را هم ندارد. نمایشگاه مجازی بین المللی کتاب نه تنها در داخل رویکرد مشتری محور و تعاملی را بهمراه دارد بلکه برای بازدیدکنندگان خارجی هم می تواند بستر آسان تر و مقرون به صرفه تری ایجاد کند. اگر بسیاری از ناشران خارجی بدلیل مسائلی همچون تحریم اجازه حضور در مجامع ایران را ندارند از طریق فضای مجازی می توانند در نمایشگاه غرفه سازی کنند و یا بازدیدکنندگان براحتی بازدید و خرید انجام دهند.

شاید در ایران نمایشگاه مجازی اولین بار هست که با همت مسئولین قابل ارائه شده است ولی در خارج از ایران بعنوان راهکار مکمل و جایگزین نمایشگاههای سنتی ارائه گردیده و از ظرفیت فضای مجازی در خصوص درآمدزایی بیشتر استفاده می شود. البته در ایام شیوع ویروس کرونا در جهان استفاده از ابزارهای آنلاین و پلتفرم های نمایشگاهی بشدت افزایش یافته و به نظر می رسد جهان توانسته از فرصت ایجاد شده توسط کرونا بهره برداری و به فناوری های نو دست پیدا کند.

آیا نگاه های سنتی در کشور و اعتقاد به تاثیرگذاری چهره به چهره همچنان می خواهد مانع از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب شود و نظر مخالف برخی از ناشران در این حوزه و پافشاری بر روی سنتی بودن باز هم نخواهد گذاشت این نوآوری در کشور ایجاد گردد. بهتر است مسئولین محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص بیشتر بررسی نمایند که مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی و جلوگیری از مشکلات اقتصادی صنف کتابفروشان چه اندازه در کفه ترازوی ایشان سنگینی می کند.


[۱] Cisco, the worldwide leader in IT

کلید واژه :

نمایشگاه کتاب مجازی

،

نمایشگاه کتاب

،

مجازی

ثبت نظرات
captcha