کد خبر : ۳۴۵۸۲۷
زمان انتشار :
facebook telegram twitter google+ cloob Yahoo print

پایگاه خبری محیط زیست ایران

توصیه های بهداشتی و غذایی در روزهای آلودگی هوا

آلودگی هوا امروزه روز با توجه به دفعات و شدت و گستردگی آن به یکی از دغدغه ها و نگرانی های مردم در کلان شهرها و مناطق صنعتی تبدیل شده و مراکز و موسسات علمی از…

توصیه های بهداشتی و غذایی در روزهای آلودگی هوا

به گزارش پایگاه خبری محیط زیست ایران، در متن اطلاعیه انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران آمده است: آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها باز هم از مرز ناسالم عبور کرد؛ به حدی که تهران در روز دوشنبه ۸ آذرماه با شاخص آلودگی ۱۶۶ در جایگاه دومین شهر آلودهٔ جهان قرار داد. این معضل، تهدیدی جدی و فوری برای سلامت و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد کشور است. 

انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران به عنوان انجمنی علمی که برای خود رسالت اجتماعی در حوزهٔ سلامت و تغذیه قائل است، از مسئولان ذیربط می خواهد هر چه زودتر برای رفع مشکل آلودگی هوا تدبیری اتخاذ کنند. همچنین از مردم تقاضا می کند با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انجام تست های بازرسی وسیله نقلیه و حتی کاشت درختان در مقابل خانه های خود نقشی مؤثر در کاهش آلودگی هوا ایفا کنند.

همچنین نوع تغذیه می تواند تا حد زیادی از عوارض خطرناک آلاینده های موجود در هوا بر بدن بکاهد به همین جهت برای کاهش این عوارض نامطلوب، توصیه های زیر ارائه می شود:

۱- با بروز پدیدهٔ وارونگی دما، در صبح اول وقت فصل های سرد میزان آلودگی به حداکثر می رسد. با گرم شدن هوا در طول روز از وخامت اوضاع تا حدی کاسته می شود. به همین دلیل توصیه می شود در ساعات اولیهٔ روزهایی که هوا وارونگی دارد، حتما از ماسک استفاده کنید.

۲- در روزهایی که آلودگی هوا به مرز هشدار دهنده ای می رسد، همهٔ افراد به ویژه گروه های در معرض خطر (کودکان، سالمندان، مادران باردار و مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی) باید در خانه بمانند و درها و پنجره ها را بسته نگه دارند.

۳- مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان ها به ویژه ویتامین های E و C بهترین دشمنان آلودگی هوا هستند. خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را نباید فراموش کرد. ویتامین E را نیز می توان در جوانه گندم، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ های سبز پیدا کرد. 

۴ - در روزهای آلوده تا حد امکان شیر، ماست و سایر لبنیات را مصرف شود. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به بدن در مبارزه با اثرات آلودگی هوا کمک می کنند.

۵- مصرف منظم ماهی های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون می تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی مؤثر واقع شود. برخی از نوشیدنی ها مانند چای سبز و قهوه نیز به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوییدی می توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده بیشتر کنند.

۶- در روزهای آلوده بهتر است از غذاهای سرخ کردنی و فست فود استفاده نشود و بیشتر غذاها به صورت بخارپز و یا آب پز باشند.

کلید واژه :

آلودگی هوای پایتخت

،

آلودگی هوای تهران

،

تهران

،

آلودگی هوا

،

سامانه سیاهه انتشار آلودگی هوا

،

نصب فیلتر دوده

،

وضعیت اضطرار

،

ذرات آلاینده هوای تهران

،

استفاده از دوچرخه

،

توصیه های بهداشتی و غذایی

ثبت نظرات
captcha